Prohledat tento blog

čtvrtek 29. ledna 2015

Moje patchworkové začátky III.


Tak jsme minule probrali pomůcky na patchwork, materiál a jeho výběr.
Dnes se podíváme na řezání a skládání vzoru, který budeme sešívat.


Pro začátečníky je nejjednodušší začít vzor se čtverci, odpovídajícími jeho pravítku.
Já používala toto, které se skládá ze dvou čtverců 15 x 15 cm, tedy celkem 30 x 15 cm. Nakrájíme obdélníky, které přepůlíme opět podle pravítka na čtverce, počet podle vaší potřeby z jednotlivých plátýnek.

Srovnáme látku (nejlépe vyžehlenou) s okrajem podložky (případně zařízneme), srovnáme hrany do pravého úhlu, pravítko přiložíme také podle linek a úhlů na podložce, pevně přitlačíme a rotačním nožem  krájíme podél pravítka. Ideálně pryč od těla a dáme pozor na prsty překukující přes hranu pravítka. Řezačka je opravdu velmi ostrý nástroj. 


S rotační řezačkou můžete krájet víc vrstev najednou, takže to rychleji přibývá. Já si nařezala dopředu více materiálu, než jsem měla v plánu použít, ale když už jsem byla rozjetá, tak jsem krájela a krájela. :-)
Co nepoužiji, skladuji v krabici již nakrájené na určitou stejnou velikost pro použití na příště.
Pokud se vám zdají čtverce moc veliké, nevadí, řezejte si podle vašich vlastních propočtů. Já krájela tuto velikost, ale dále jsem se čtverci pracovala.

Čtverce nařežeme dále na trojúhelníky.  Já si opět předpřipravila více materiálu, než jsem pak použila.


Čtverce i trojúhelníky skládáme, posouváme a ladíme tak dlouho, až se nám výsledek bude líbit.
Já nakonec použila jen 3 barvy, ale se vzorem a skládala jsem jen trojúhelníky. Vždy  jsem sešila dva do čtverce a ještě jednou je přepůlila. Na menším výrobku (u mě potah na polštář) vypadá přeci jen lépe drobnější vzor.


Takže jsem skládala a skládala a nakonec sešila úplně jiný vzor, než jsem plánovala. Dávejte pozor, aby švy byly na všech sešitých kouscích stejně daleko od kraje. Při dalším sešívání jednotlivých bloků by vám neseděly čtverce (vzory) na sebe.


Ideálně je dobré každý kus po sešití, před dalším spojováním, průběžně žehlit. Nejdříve z rubu přežehlíme, aby nám švy šly správným směrem a pak pro uhlazení ještě přejedeme po líci. Nejlépe, samozřejmě, s párou.


Jak jsem psala výše - pro začátek použijeme jednoduchý vzor - sešíváme tak dlouho, až máme potřebnou velikost, kterou požadujeme nebo počítáme s doplněním na okrajích jako já.
Já použila celkem 9 čtverců -  složila opět do čtverce po 3x3 kouscích. Po okrajích doplňuje středový motiv lemování z pruhů stejné látky ve světlé i tmavší zelené. Těmi jsem doplnila přední stranu do potřebné velikosti, kterou na polštář potřebuji. 


Celkem jsem se dostala na velikost polštáře 40 x 40 cm, samozřejmě plus přídavek na švy, to je celkem cca  43 x 43 cm.

A příště budeme pokračovat: vatelín na podložení, látka jako podklad. Prošití a nakonec ušití polštáře.

Budu se těšit!!!  






Žádné komentáře:

Okomentovat